سلم به فتح سین و لام در وزن و معنا مانند سلف است.
و در اصطلاح شریعت: پیشفروش چیز معلوم و مشخصی را با نرخی معلوم که مبلغ آن، پیش از تحویل کالا دریافت شود گویند.(*)
خداوند متعال میفرماید:
) یَا أیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إذَا تَدَایَنتُم بِدَینٍ إلَی أجَلٍ مُّسَمَّی فَاکتُبُوهُ ( (بقره: 282)
«ای کسانی که ایمان آوردهاید هرگاه به همدیگر تا مدت معینی قرض دادید، آنرا بنویسید».
ابن عباس گوید: «گواهی میدهم که سلم تضمین شده تا وقت معین را خداوند در کتابش حلال کرده و به آن اجازه داده است، سپس آیه مذکور را تلاوت کرد».[1]
از ابن عباس روایت است: (قدم النبی صل الله علیه و آله و سلم المدینة و هم یسلفون بالتمر السنتین و الثلاث، فقال: من أسلف فی شی ففی کیل معلوم و وزن معلوم إلی أجل معلوم)[2] «پیامبر صل الله علیه و آله و سلم به مدینه آمد در حالیکه مردم خرما را تا دو الی سه سال آینده بصورت سلم (پیشفروش) میکردند پیامبر صل الله علیه و آله و سلم فرمود: هر کس چیزی را پیشفروش کرد، باید پیمانه، وزن و مدت آن معلوم باشد».
(سلم) پیشفروش چیزی که اصل آن موجود نیست
در سلم شرط نیست که جنس (مورد معامله) موجود باشد:
از محمد بن ابومجالد روایت است: (بعثنی عبدالله بن شداد و أبوبردة إلی عبدالله ابن أبی أوفی رضی الله عنها فقالا: سله، هل کان أصحاب النبی صل الله علیه و آله و سلم فی عهد النبی صل الله علیه و آله و سلم یسلفون فی الحنطة؟ قال عبدالله: کنا نسلف نبیط أهل الشام فی الحنطة والشعیر والزیت فی کیل معلوم إلی أجل معلوم، قلت: إلی من کان أصله عنده، قال: ما کنا نسألهم عن ذلک، ثم بعثانی إلی عبدالرحمن بن أبزی فسألته: فقال: کان أصحاب النبی صل الله علیه و آله و سلم یسلفون علی عهد النبی صل الله علیه و آله و سلم ولم نسألهم ألهم حرث أم لا)[3] «عبدالله ابن شداد و ابوبرده مرا نزد عبدالله بن أبی أوفی(رض) فرستادند و گفتند: از او سؤال کن آیا در زمان پیامبر صل الله علیه و آله و سلم اصحاب او گندم را سلم (پیش فروش) میکردند؟ عبدالله گفت: ما با کشاورزان شام گندم، جو و روغن را با وزنی معلوم وتا مدتی معلوم سلم میکردیم، گفتم: آیا با کسانی که اصل جنس را در اختیار داشتند، سلم میکردید؟ گفت: ما از آنان در این باره سؤال نمیکردیم، سپس آن دو مرا نزد عبدالرحمن بن أبزی فرستادند و در این باره از او سؤال کردم گفت: اصحاب پیامبر صل الله علیه و آله و سلم در زمان او صل الله علیه و آله و سلم سلم میکردند و از آنان سؤال نمیکردیم آیا صاحب زراعت هستند یا خیر».
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر