توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۳ خرداد ۷, دوشنبه

نذور

 

نذور

تعریف نذور

نذور جمع نذر است و اصل آن (إنذار) بمعنی ترساندن است.

راغب اصفهانی در تعریف آن گفته است: نذر، واجب گرداندن چیز غیرواجبی است، به خاطر واقع شدن کاری.

مشروعیت نذر

خداوند متعال می‌فرماید:

) وَمَا أنفَقتُم مِن نَفَقَةٍ أو نَذَرتُم مِن نَذرٍ فَإنَّ اللهَ یَعلَمُهُ (      (بقره: 270)

«و هر هزینه‌ای را که متحمل می‌شوید یا هر نذری را که بر گردن می‌گیرید، بیگمان خدا آنرا می‌داند».

و می‌فرماید:

) ثُمَّ لِیَقضُوا تَفَثَهُم وَ لِیُوفُوا نُذُورَهُم وَلِیَطَّوَفُوا بِالبَیتِ العَتِیقِ ( (حج: 29)

«بعد از آن باید آلودگی‌ها را از خود برطرف سازند و به نذرهای خویش وفا کنند و خانه قدیمی (بیت‌الله) را طواف کنند».

و خداوند وفاکنندگان به نذر را مدح کرده و فرموده است:

) یُوفُونَ بِالنَّذرِ وَ یَخافُونَ یَوماً کَانَ شَرُّهُ مُستَطِیراً (           (انسان: 7)

«به نذر خود وفا می‌کنند و از روزی می‌هراسند که شر و بلای آن گسترده و فراگیر است».

از عائشه(رض) روایت است که پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  فرمود: (من نذر أن یطیع الله فلیطعه، و من نذر أن یعصیه فلایعصه)[1] «هر کس نذر کرد که خدا را اطاعت کند، پس باید از او اطاعت کند، و هر کس نذر کرد که نافرمانی خدا کند، نافرمانی او را نکند».

نهی از نذر معلق(*)

از عبدالله بن عمر روایت است: (نهی النبی صل الله علیه و آله و سلم  عن النذر و قال: إنه لایرد شیئا و لکنه یستخرج به من البخیل)[2] «پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  از نذر نهی کرد و فرمود: نذر هیچ چیزی (قدری) را بر نمی‌گرداند، اما (با آن) از بخیل چیزی گرفته می‌شود».(**)

از سعید بن حارث روایت است: از ابن عمر(رض) شنیدم که می‌گفت: آیا از نذر نهی نشده‌اند؟ (در حالیکه) پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  فرموده است: (إن النذر لایقدم شیئا ولایؤخر، و إنما یستخرج بالنذر من البخیل)[3] «نذر هیچ نفعی را جلب و هیچ ضرری را دفع نمی‌کند اما (با آن) از بخیل چیزی گرفته می‌شود».

نذر چه وقت صحیح و چه وقت غیرصحیح است

نذر وقتی صحیح است و منعقد می‌شود که منظور از آن تقرب و نزدیکی به خداوند سبحان باشد، در این صورت، وفا به آن واجب است به دلیل حدیث عائشه که قبلاً ذکر شد: (من نذر أن یطیع الله فلیطعه، و من نذر أن یعصیه فلایعصه) «هر کس نذر کرد که خدا را اطاعت کند، باید از او اطاعت کند و هر کس نذر کرد که نافرمانی خدا کند، نافرمانی او را نکند».

نذر در معصیت صحیح نیست، ولی با آن کفاره سوگند واجب می‌شود:

از عائشه روایت است که پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  فرمود: (لانذر فی معصیة وکفارته کفارة یمین)[4] «نذر درمعصیت صحیح نیست و کفاره آن کفاره سوگند است».

اما نذر مباح مانند اینکه کسی نذر کند که پیاده حج کند یا زیر خورشید بایستد منعقد نمی‌شود و کفاره‌‌ای هم با آن واجب نمی‌شود:

از ابوهریره روایت است: (رأی رسول الله صل الله علیه و آله و سلم  شیخا یمشی بین ابنیه یتوکا علیهما، فقال: ما شأن هذا؟ قال ابناه: یا رسول الله کان علیه نذر فقال  صل الله علیه و آله و سلم : ارکب أیها الشیخ فإن الله غنی عنک و عن نذرک)[5] «پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  پیرمردی را دید در حالی که دو پسرش زیر شانه‌هایش را گرفته بودند راه می‌رفت، فرمود: این مرد را چه شده است؟ دو پسرش گفتند: ای رسول خدا! او نذر کرده (که بر مرکب سوار نشود). پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  فرمود: ای شیخ سوار شو. چون خدا از تو و از نذرت بی‌نیاز است».

از ابن عباس روایت است: (أن رسول الله صل الله علیه و آله و سلم  مر برجل بمکة و هو قائم فی الشمس، فقال: ما هذا؟ قالوا: نذر أن یصوم و لایستظل إلی الیل، ولایتکلم و لایزال قائما، قال: لیتکلم، ولیستظل و لیجلس و لیتم صومه)[6] «پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  در مکه از کنار مردی گذشت که زیر خورشید ایستاد بود فرمود: این چیست؟ گفتند: نذر کرده که روزه بگیرد و تا شب زیر سایه نرود و سخن نگوید و مدام در حال ایستادن باشد، پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  فرمود: باید صحبت کند و زیر سایه برود و بنشیند و به روزه‌اش ادامه دهد».

کسی که نذر کرد و نتوانست به نذرش وفا کند

هر کس نذر کرد عبادتی انجام دهد و سپس نتوانست به آن وفا کند باید کفاره سوگندش را بدهد:

از عقبه بن عامر روایت است که پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  فرمود: (کفارة النذر کفارة الیمین)[7] «کفاره نذر همان کفاره سوگند است».

کسی که نذر کند سپس بمیرد

هر کس نذر کرد و قبل از وفا کردن به آن مرد، ولیّ (سرپرست) او باید نذرش را انجام دهد:

از ابن عباس روایت است: (استفتی سعد بن عبادة رسول الله صل الله علیه و آله و سلم  فی نذر کان علی أمه توفیت قبل أن تقضیه. قال رسول الله صل الله علیه و آله و سلم : فاقضه عنها)[8] «سعد بن عباده از پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  درباره نذری که بر گردن مادرش بود و قبل از وفای به آن فوت کرده بود سؤال کرد. پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  فرمود: به جای او آن را انجام بده».


أطعمه (خوردنیها)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




[1]) صحیح : [ص. ج 6565]، خ (6696/581/11)، د (3265/113/9)، ت (1564/41/3)، نس (17/7)، جه (2126/687/1).

*) نذر معلق این است که شخص مثلاً بگوید : خدایا نذر می‌کنم که اگر در امتحان قبول شدم حیوانی را ذبح کنم.

[2]) متفق علیه : خ (6693/576/11)، » (1639/260/3)، د (3263/109/9)، نس (16/7).

**) یعنی انسان بخیل نذر می‌کند.

[3]) متفق علیه : خ (6692/575/11)، م (1639 3 1261/3) مسلم این حدیث را بدون قول ابن عمر روایت کرده است.

[4]) صحیح : [الإرواء 2590]، د  (3267/115/9)، ت (1562/40/3)، نس (26/7)، جه (2125/681/1).

[5]) صحیح : [مختصر م 1005]، م (1643/1264/3).

[6]) صحیح : [الإرواء 2591]، خ (4/276)، د (3300).

[7]) صحیح : [ص. ج 4488]، م (16445/1265/3)، نس (26/7).

[8]) متفق علیه : م (1638/1260/3)، این لفظ بخاری است، خ (6698/583/11)، د (3283/134/9)، ت (1586/51/3)، نس (21/7)، جه (2131/689/1).

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...