توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۳ خرداد ۷, دوشنبه

اعتکاف

 

اعتکاف

اعتکاف ده روز آخر ماه رمضان بمنظور برخورداری از خیر و پاداش و دریافتن شب قدر سنت است، خداوند متعال می‌فرماید:

) إِنَّا أنزَلنَاهُ فِی لَیلَةِ القَدرِ وَ مَا أدراکَ مَا لَیلَةُ القَدرِ، لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن ألفِ شَهرٍ تَنَزَّلُ المَلاَئِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإذنِ رَبِّهِم مِن کُلِّ أمرٍ سَلاَمٌ هِیَ حَتَّی مَطلَعِ الفَجرِ (            (قدر)

«ما قرآن را در شب با ارزش قدر فرو فرستادیم. تو چه می‌دانی شب قدر کدام است (و چه اندازه عظیم است)؟ شب قدر شبی است که از هزار ماه بهتر است، فرشتگان و جبرئیل در آن شب با اجازه پروردگارشان پیاپی می‌آیند برای هرگونه کاری، آن شب، شب سلامتی و رحمت است تا طلوع صبح».

از عایشه روایت است که پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  در ده روز آخر رمضان به اعتکاف می‌نشست و می‌فرمود: (تحروا لیلة القدر فی العشر الأواخر من رمضان)[1] «شب قدر را در ده شب آخر رمضان جستجو کنید».

از عایشه روایت است که پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  فرمود: (تحروا لیلة القدر فی الوتر من العشر الأواخر من رمضان)[2] «لیله القدر را در شبهای فرد دهه ی آخر رمضان جستجو کنید».

پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  بر قیام این ده شب تشویق و ترغیب می‌کرد:

از ابوهریره روایت است که پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  فرمود: (من قام لیلة القدر إیمانا و احتسابا غفرله ما تقدم من ذنبه)[3] «هرکس در شب قدر از روی ایمان (به امید ثواب خدا) و امید دریافت اجر و پاداش، قیام کند گناهان (صغیره) او بخشوده می‌شود».

اعتکاف باید در مسجد باشد: به دلیل فرموده خداوند متعال:

) وَلاَ تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أنتُم عَاکِفُونَ فِی المَسَاجِدِ (                (بقره: 187)

«و وقتی که در مساجد به (عبادت) اعتکاف مشغولید با همسرانتان همخوابگی نکنید».

و همچنین به دلیل اینکه مسجد محل اعتکاف پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  بوده است.

«مستحب است که شخص معتکف به عباداتی مانند نماز و تلاوت قرآن و سبحان الله والحمدلله و لا إله الا الله و الله اکبر گفتن و طلب مغفرت و صلوات بر پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  و دعا کردن وبحث و گفتگوی علمی و مانند اینها مشغول شود، و مکروه است که اعتکاف کننده خودش را با سخنان و اعمال بیهوده سرگرم کند همانطور که ساکت ماندنش به گمان اینکه سکوت، او را به خدا نزدیک می‌کند مکروه است».(*)

اعتکاف کننده می‌تواند هنگام ضرورت از محل اعتکافش (مسجد) خارج شود، همچنان که شانه کردن مو، تراشیدن سر و گرفتن ناخن‌ها و نظافت بدن برایش مباح است.

اعتکاف با بیرون رفتن از مسجد بدون ضرورت و همبستری کردن با همسر باطل می‌شود.


زکات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




[1]) صحیح : [مختصر خ 987]، خ (2020/259/4)، ت (789/144/2).

[2]) متفق علیه : خ (2017/259/4)، م (1169/628/2).

[3]) متفق علیه : خ (2014/255/4)، م (760/523/1)، د (1359/146/4)، نس (157/4).

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...