توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۳ خرداد ۷, دوشنبه

عاریه

 

عاریه

تعریف عاریه

فقهاء گفته‌اند: عاریه عبارت از این است که مالک منافع ملکش را بدون دریاف عوض، در اختیار کسی قرار دهد تا از آن استفاده کند.

حکم عاریه: عاریه مستحب است، به دلیل فرموده خداوند متعال:

) وَتَعَاوَنُوا عَلَی البِرِّ وَالتَّقَوی (                                    (مائده: 2)

«و بر نیکی و تقوا همکاری کنید».

و به دلیل فرموده پیامبر صل الله علیه و آله و سلم : (والله فی عون العبد ماکان العبد فی عون أخیه)[1] «خداوند بنده‌اش را کمک و یاری می‌کند تا آن وقت که بنده، برادرش را کمک و یاری کند».

خداوند سبحان کسی را که عاریه نمی‌دهد نکوهش کرده و فرموده است:

) الَّذِینَ هُم عَن صَلاَتِهِم سَاهُونَ، الَّذِینَ هُم یُرَاءُونَ وَ یَمنَعُونَ المَاعُونَ (     

                                                                  (ماعون: 5 - 7)

«همان کسانی که نماز خود را به دست فراموشی می‌سپارند، همان کسانی که ریا و خودنمایی می‌کنند واز دادن وسایل کمکی ناچیز (منزل که معمولاً همسایگان به یکدیگر به عاریه و امانت می‌دهند) خودداری می‌کنند».

برگرداندن عاریه واجب است

خداوند متعال می‌فرماید:

) إنَّ اللهَ یَأمُرُکُم أن تؤَدُّوا الأمَانَاتِ إلَی أهلِهَا (                   (نساء: 58)

«بی‌گمان خداوند به شما (مؤمنان) دستور می‌دهد که امانتها را به صاحبان امانت برسانید».

ضمانت عاریه

کسی که چیزی را به عنوان عاریه می‌گیرد، امانت‌دار است، و هیچ ضمانتی در برابر آن ندارد، مگر اینکه در نگهداری آن کوتاهی کند، یا اینکه عاریه دهنده شرط کند که عاریه گیرنده باید ضامن کالا باشد:

صفوان بن یعلی از پدرش روایت می‌کند که پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  به من گفت: (إذا أتتک رسلی فأعطهم ثلاثین درعا، و ثلاثین بعیرا، قال فقلت: یا رسول الله أعاریة مضمونة أو عاریة موادة؟ قال: بل مؤادة)[2] «وقتی مأموران من نزد تو آمدند سی زره و سی شتر به آنان بده، (پدر صفوان) گوید: گفتم: ای رسول خدا آیا عاریه‌ها را با شرط ضمان بدهم یا بدون ضمان؟ فرمود: بلکه بدون ضمان».

امیر صنعانی در سبل السلام (69/3) گوید:

«عاریه مضمونه: عاریه‌ای است که اگر از بین رفت باید قیمت آن پرداخت شود.

و عاریه مؤدّاه: عاریه‌ای است که اگر اصل آن سالم باشد، بازگرداندن آن واجب است. و اگر از بین رفت شخص ضامن قیمت آن نیست».

صنعانی گوید: «این حدیث دلیلی است برای کسانی که می‌گویند: در عاریه، پرداخت قیمت لازم نیست، مگر اینکه صاحبش آنرا شرط کند.

و می‌گوید: پیشتر ذکر شد که این راجحترین اقوال است.



[1]) صحیح : [ص. ج 6577].

[2]) صحیح : [ص. د 3045]، [الصحیحة 630]، د (3549/479/9).

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...