ذویالارحام: عبارت است از هر خویشاوندی که نه جزء اهل فرض است و نه از عصبه میباشد.
ذویالارحام به دو شرط ارث میبرند: عدم وجود اهل فروض جز زن و شوهر؛ عدم وجود عصبه.
الله متعال میفرماید: ﴿وَأُوْلُواْ ٱلۡأَرۡحَامِ بَعۡضُهُمۡ أَوۡلَىٰ بِبَعۡضٖ فِي كِتَٰبِ ٱللَّهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ بِكُلِّ شَيۡءٍ عَلِيمُۢ٧٥﴾ [الأنفال: 75] «و خویشاوندان در کتاب الله نسبت به یکدیگر سزاوارترند و همانا الله به همه چیز داناست».
هرکس از طریق یک زن به مرده وصل شود، ارث نمیبرد مانند پدرِ مادر و پسرِ دختر؛ اما از ذویالارحام میباشد و جهات ذویالارحام سه جهت میباشد: بنوت، ابوت، امومة (مادری).
میراث ذویالارحام بر مبنای تنزیل است. با این توضیح که هریک از ذویالارحام به جای کسی مینشیند که به وسیلهی او به مرده میرسد یعنی اصل خود؛ و ارث او را میبرد.
1- فرزندان دختر و فرزندان دخترِ پسر همچون مادران خود یعنی دختر خواهند بود. و ارث او را میبرند.
2- دخترانِ برادر و دخترانِ پسرانشان به منزلهی پدرانشان یعنی همان برادر مرده میباشند؛ و فرزندان برادران و خواهرانی مادری به منزلهی برادران و خواهران مادری میباشند. و فرزندان برادران به منزلهی مادرانشان میباشند که همان خواهران مرده هستند.
3- داییها و خالهها و پدرِ مادر به منزلهی مادر هستند.
4- عمهها و عموی مادری به منزله پدر هستند.
5- مادربزرگهایی که از جهت مادر یا پدر مانند مادرِ پدرِ مادر و مادرِ پدرِ پدربزرگ، به ترتیب به منزلهی مادربزرگِ مادری و مادربزرگِ پدری میباشند.
6- پدرپزرگهایی از جهت پدر یا مادر مانند پدرِ مادرِ مادر و پدرِ مادرِ پدر، به ترتیب به منزله مادر و مادرِ پدر میباشند.
7- هریک از این اصناف به منزلهی کسی است که به وسیلهی او به مرده وصل میشود. مانند عمهی عمه و خالهی خاله و ... .
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر