توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۲ آبان ۲۳, سه‌شنبه

هجرت زنان و اطفال

 

هجرت زنان و اطفال

هجرت اهل بیت پیامبر خدا  صل الله علیه و آله و سلم  و ابوبکر  رضی الله عنهم

 ابن عبدالبرّ از عائشه  رضی الله عنها  روایت نموده، که گفت: وقتی که رسول خدا  صل الله علیه و آله و سلم  هجرت نمود ما و دختران خود را بر جای گذاشت، و چون استقرار پیدا نمود زید بن حارثه را با مولایش ابورافع فرستاد، و به آنها دو شتر و پانصد درهم اعطا نمود، که آن مبلغ را آن دو از ابوبکر  رضی الله عنه  گرفتند، تا توسط آن شترهای مورد ضرورت را خریداری نمایند، و ابوبکر همراه آنها عبدالله بن اریقط را با دوشتر و یا سه (شتر) فرستاد، و برای عبدالله پسر ابوبکر نوشت تا مادرم ام رومان، من و خواهرم اسماء همسر زبیر را حرکت بدهد، به این صورت اینان در صحبت هم و با هم یکجا حرکت کردند. هنگامی که به قدید[1] رسیدند، زید بن حارثه با آن پانصد درهم سه شتر را خریداری نمود، و بعد از آن همه یکجا داخل مکه گردیدند، و تصادفاً با طلحه بن عبیدالله  رضی الله عنه  برخوردند که می‏خواست هجرت نماید، بعد همه یکجا بیرون آمدند، و زید و ابورافع فاطمه، ام کلثوم و سوده بنت زمعه را بیرون نمودند، و زید ام ایمن و اسامه را هم انتقال داد، تا این که به بیداء رسیدیم، در اینجا شترم رم نمود و من در کجاوه‏ای قرار داشتم که مادرم هم با من در آن بود، وی شروع نموده چنین می‏گفت: وای دخترم، وای عروسم، تا این که شترمان ایستاد، و این در حالی بود که از تپه، تپه هرشی[2] پایین آمده بود، ولی خداوند محفوظ و سالم نگه داشت. بعد از آن ما به مدینه آمدیم، و من با آل ابوبکر همراه گردیدم، و اهل پیامبر  صل الله علیه و آله و سلم  (با رسول خدا  صل الله علیه و آله و سلم ) فرود آمدند، و آن وقت رسول خدا  صل الله علیه و آله و سلم  مسجد خود را و خانه‌هایی را در اطراف مسجد بنا می‏نمود، و اهل خود را در آن مستقر نمود، و ما روزهایی درنگ کردیم.. و حدیث را به طول آن در ازدواج عائشه متذکر شده[3]. این چنین در الاستیعاب (450/4) آمده. و زبیر نیز این را، چنان که در الاصابه (450/4) آمده، روایت کرده. و هیثمی در مجمع الزوائد (227/9) این را ذکر نموده -جز اینکه ذکر روایت کننده آن از نزدش افتاده- و گفته است: در این محمدبن حسن بن زباله آمده و ضعیف می‏باشد. بعد از آن از عائشه  رضی الله عنها  متذکر شده، که گفت: ما به عنوان مهاجر به راه افتادیم، و راه خود را در دره تنگی می‏پیمودیم، در آن‏جا شتری که من بر آن قرار داشتم به شکل خیلی نامطلوب رم نمود، و به خدا سوگند، قول مادرم را فراموش نمی‏کنم (که گفت): ای عروس! و شتر به رم نمودن خود ادامه داد، من از گوینده‏ای شنیدم که می‏گفت: زمامش را بینداز، و آن را انداختم، آنگاه شتر ایستاد، و دور می‏خورد گویی که انسانی در پایین آن ایستاده باشد[4]. بعد از آن در (228/9) می‏گوید: این را طبرانی روایت‏نموده و اسنادش حسن است. وحاکم آن را در المستدرک (4/4) به طولش روایت کرده است.

هجرت زینب دختر رسول خدا  صل الله علیه و آله و سلم  و قول پیامبر درباره وی به خاطر اذیت‌هایی که در راه به او رسیده بود

ابن اسحاق از زینب  رضی الله عنها  دختر رسول خدا  صل الله علیه و آله و سلم  روایت نموده، که وی گفت: در حالی که من آماده می‏شدم، هند بنت عتبه همراهم روبرو شده گفت: ای دختر محمد، آیا به من این خبر نرسیده که تومی خواهی به پدرت بپیوندی. می‏گوید: گفتم: این تصمیم را ندارم. گفت: ای دختر عمو، پنهان نکن، اگر ضرورت متاعی داشته باشی که در سفرت همراهت باشد، یا ضرورت به مال داشته باشی که به آن نزد پدرت برسی، ضرورتت نزد من است، و چیزی را از من پنهان نکن، چون آنچه در میان مردان است در میان زنان داخل نمی‏شود. زینب گوید: به خدا سوگند، فکر می‏کنم وی این حرف را فقط به خاطر این گفت تا بدان عمل بکند. می‏افزاید: ولی من از وی ترسیدم، و از این که این تصمیم و اراده را داشته باشم، انکار نمودم. ابن اسحاق می‏گوید: وی خود را آماده ساخت، و هنگامی که از آمادگی اش فارغ گردید، برادر شوهرش کنانه بن ربیع شتری را برای وی آورد، و زینب بر آن سوار گردید، و کنانه کمان و تیردان خود را برداشت، بعد در روز، در حالی که زینب در هودج خود قرار داشت، کنانه وی را خارج ساخت و جلو شتر او را می‏کشید، و از این واقعه مردانی از قریش اطّلاع یافتند، و در طلب زینب خارج گردیدند، تا این که او را در ذی طوی دریافتند، و نخستین کسی که به وی رسید هباربن اسود فهری بود، هبار زینب را که در هودج قرار داشت، با نیزه ترسانید، و زینب - چنان که می‏پندارند - حامله بود، و (براثر آن) سقط جنین کرد، برادر شوهرش کنانه بر زانو نشسته تیرهای خود را از تیردان بیرون آورده گفت: به خدا سوگند، اگر مردی به من نزدیک شود هدف تیر قرارش می‏دهم، به این صورت مردم ازوی برگشتند، و ابوسفیان در جمعی‏از قریش آمده گفت: ای مرد، تیرت را از ما بازدار تا با تو صحبت کنیم، آنگاه وی تیر را نگه داشت. ابوسفیان پیش رفت تا این که در مقابل وی ایستاده گفت: تو کار درستی ننمودی، با این زن به شکل علنی در پیش روی مردم خارج شدی، در حالی که خودت مصیبت و رنج ما را، آنچه را از محمّد بر ما داخل شده می‏دانی، چون تو با دختر وی به صورت علنی و آشکار به طرفش در مقابل (چشمان) مردم و از میان ما خارج شوی، مردم گمان می‏کنند، این بر اثر ذلّتی است که به ما رسیده، و (این) ضعف و ناتوانی ماست، به جانم سوگند، ما در حبس و نگهداری وی (به دور) از پدرش هیچ ضرورتی نداریم، و نه هم درصدد انتقام هستیم، ولی با این زن برگرد، و چون صداها خاموش گردید و مردم گفتند و صحبت نمودند که ما وی را برگردانیدیم، آنگاه وی را به شکل سری بیرون کن و به پدرش برسان. گوید: و او این کار را نمود[5]. این چنین در البدایه (330/3) آمده.

و نزد طبرانی از عروه بن زبیر  رضی الله عنهما  روایت است که: مردی زینب  رضی الله عنها  دختر رسول خدا  صل الله علیه و آله و سلم  را حرکت داد، و دو مرد از قریش خود را به وی رسانیدند، و با او جنگیدند، و درباره زینب بر وی غلبه نمودند، و زینب را انداختند و بر سنگی افتاد و (طفلش را) انداخت و خون وی ریخت، بعد او را نزد ابوسفیان بردند، و زنان بنی هاشم آمدند، و ابوسفیان وی را به آنها تحویل داد. و پس از آن هجرت نمود و (به مدینه) آمد، ولی همان طور مریض باقی ماند، تا این که از همان درد وفات کرد. و آنها بر این باور بودند که موصوف شهید است[6]. هیثمی (216/9) می‏گوید: این حدیث مرسل است، و رجال آن رجال صحیح‌اند.و نزد طبرانی در الکبیر از عائشه  رضی الله عنها  همسر پیامبر خدا  صل الله علیه و آله و سلم  روایت است که: وقتی رسول خدا  صل الله علیه و آله و سلم  از مکه آمد، دخترش زینب  رضی الله عنها  از مکه با کنانه - یا پسر کنانه - خارج گردید، و آنها -(اهل مکه)- در طلبش خارج گردیدند، و هباربن اسود وی را دریافت، و پی در پی شتر وی را با نیزه خود زد، تا این که شتر او را انداخت و او آنچه را در شکم خود داشت بیرون ریخت، و با درد و رنج برخاست، و بنی هاشم و بنی امیه در این مسئله بر وی با هم اختلاف و مشاجره نمودند. بنی امیه گفتند: ما به وی مستحق تریم، به خاطر این که زینب به دست پسر عمویشان ابوالعاص بود، و زینب نزد هند دختر عتبه بن ربیعه بود، وی گفت: این به سبب پدرت است. رسول خدا  صل الله علیه و آله و سلم  به زید بن حارثه فرمود: (آیا نمی‏روی تا زینب را بیاوری؟» گفت: آری، ای رسول خدا، پیامبر خدا  صل الله علیه و آله و سلم  گفت: «انگشترم را بگیر و آن را به او بده». زید حرکت نمود، و به صورت مداوم تأنی و تدبر می‏نمود تا این که به چوپانی روبرو گردید و پرسید: برای کی می‏چرانی؟ گفت: برای ابوالعاص. باز پرسید: این گوسفندان از کیست؟ پاسخ داد: از زینب دختر محمد، بعد اندکی با وی راه رفت و گفت: آیا قبول می‏کنی که به تو چیزی بدهم و تو آن را برایش بدهی، و به هیچ کس از آن چیزی نگویی؟ گفت: بلی. وی انگشتر را به او داد، و زینب آن را شناخت و پرسید: این را کی به تو داد؟ چوپان گفت: مردی. باز پرسید: او را در کجا رها نمودی؟ گفت: در فلان و فلان مکان. زینب خاموش شد، تا این که شب فرا رسید، آنگاه به‌سوی وی خارج گردید، هنگامی که نزدش رسید، زید به او گفت: پیش رویم سوار شو - البته بر شترش -. زینب گفت: خیر، تو جلوتر از من سوار شو، به این صورت زید سوار شد، و زینب پشت سرش سوار گردید، تا این که (به مدینه) آمد، و رسول خدا  صل الله علیه و آله و سلم  می‏گفت: «وی بهترین دختران من است، که در قبال من برایش اذیت رسیده است». این خبر به علی بن حسین[7]  رضی الله عنهما  رسید، وی نزد عروه رفته گفت: این کدام حدیث است که از تو به من رسیده و بیانش می‏کنی و حق فاطمه را ناقص می‏سازی؟ عروه گفت: به خدا سوگند، من دوست ندارم که ما بین مشرق و مغرب برایم باشد، و حقی از فاطمه را ناقص بگردانم، آری، بعد از این ابداً این حدیث را بیان نمی‏کنم. هیثمی (213/9) می‏گوید: طبرانی در الکبیر و الاوسط بعض این حدیث را روایت کرده، و بزار نیز آن را روایت نموده، و رجال وی رجال صحیح‏اند.

هجرت درّه بنت ابی لهب  رضی الله عنها

طبرانی از ابن عمر و ابوهریره و عماربن یاسر  رضی الله عنهم  روایت نموده، که گفتند: درّه بنت ابی لهب  رضی الله عنها  هجرت کنان آمد، و در منزل رافع بن معلای زرقی  رضی الله عنه  وارد شد. بعد زنانی که از بنی زریق نزد وی نشسته بودند به او گفتند: تو دختر همان ابولهبی هستی که خداوند درباره‏اش گفته:

﴿تَبَّتۡ يَدَآ أَبِي لَهَبٖ وَتَبَّ ١ مَآ أَغۡنَىٰ عَنۡهُ مَالُهُۥ وَمَا كَسَبَ ٢ [المسد: 1-2].

ترجمه: «هلاک شد هردو دست ابولهب و هلاک شده خود او. مال و ثروت وی و آنچه را به دست آورد به حالش سودی نبخشید».

به این صورت هجرتت چیزی را نمی‏تواند از تو دور کند. آنگاه در نزد رسول خدا  صل الله علیه و آله و سلم  آمده و از آنچه آن زنان به وی گفته بودند، شکایت نمود، رسول خدا  صل الله علیه و آله و سلم  وی را دلجویی کرد و تسلّی داد و گفت:

بنشین. بعد از آن نماز ظهر را برای مردم امامت نموده بر منبر ساعتی نشست و گفت: «ای مردم، چرا من در اهلم اذیت می‏شوم، به خدا سوگند، شفاعتم در روز قیامت دربرگیرنده قبیله حا، حکم، صدا و سهلب[8] است»[9]. هیثمی (257/9) می‏گوید: در این عبدالرحمن بن بشیر دمشقی آمده، که ابن حبان وی را ثقه دانسته، و ابوحاتم ضعیف، و بقیه رجال وی ثقه‏اند. و هجرت ام سلمه در هجرت ابوسلمه  رضی الله عنهما  گذشت، و هجرت اسماء بنت عمیس، و ام عبدالله لیلی بنت ابی حثمه  رضی الله عنهما  در هجرت جعفر بن ابی طالب و صحابه  رضی الله عنهما  به‌سوی حبشه گذشت.

هجرت عبدالله بن عبّاس  رضی الله عنهما  و بقیه اطفال

طبرانی از ابن عباس  رضی الله عنهما  روایت نموده، که گفت: رسیدن ما نزد رسول خدا  صل الله علیه و آله و سلم  در سال پنجم هجرت بود. به دنبال قریش در سال احزاب[10] من و برادرم فضل بیرون آمدیم، و غلام مان ابورافع نیز همراه مان بود، تا اینکه به عرج رسیدیم، و در خلال راه یکی از سواری‏های مان مفقود گردید، و به همان راه از طریق جثجاثه ادامه دادیم، تا اینکه بر بنی عمروبن عوف وارد شدیم، و داخل مدینه گردیدیم، و پیامبر خدا  صل الله علیه و آله و سلم  را در خندق یافتیم، من در آن روز هشت سال عمر داشتم، و برادرم سیزده سال[11]. هیثمی (64/6) می‏گوید: این را طبرانی در الاوسط از طریق عبدالله بن محمّد بن عماره انصاری از سلیمان بن داود بن حصین روایت نموده، که هر دوی آنها نه ثقه دانسته شده‏اند و نه ضعیف، و بقیه رجال وی ثقه‏اند.




[1]- قدید نام جایی است در بین مکه و مدینه.

[2]- تپه هرشی در میان مکه و مدینه موقعیت دارد، و گفته شده: کوهی است نزدیک جحفه.

[3]- ضعیف. طبرانی در «الکبیر» (60) و در آن محمد بن الحسن بن زباله است که ضعیف است چنانکه در «المجمع» (9/288) آمده است.

[4] -حسن. طبرانی در «الکبیر» (296) و حاکم (4/4).

[5]- ضعیف. ابن اسحاق چنانکه در سیره ابن هشام (2/203،204).

[6]- ضعیف مرسل. طبرانی (22/433،432).

[7]- وی علی بن حسین بن علی بن ابی طالب است، که زین العابدین لقب داشت.

[8]- نام‏های قبایل است.

[9]- ضعیف. در سند آن عبدالرحمن بن بشیر دمشقی است. ابوحاتم درباره‌ی او می‌گوید: منکر الحدیث است. نگا: «المیزان» (2/550).

[10]- در غزوه خندق. م

[11]- ضعیف. طبرانی در «الاوسط» و در سند آن عبدالله بن محمد بن عماره و سلیمان بن داوود بن الحصین است که در موردشان حرف است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...