توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۲ آبان ۵, جمعه

عزت و احترام همسايه

 

عزت و احترام همسايه

حقوق همسایه چنان که در حدیث شریف آمده است

طبرانی از معاویه بن حیده  رضی الله عنه  روایت نموده، که گفت: گفتم: ای پیامبر خدا حق همسایه‏ام چیست؟ فرمود: «اگر مریض شد از وی عیادت کنی، اگر درگذشت در تشییع جنازه وی سهیم گردی، اگر از تو قرض خواست به او قرض بدهی، اگر فقیر شد و حالتش بد گردید او را بپوشانی، اگر خیری به وی رسید برای او تبریکی بفرستی، اگر مصیبتی به وی رسید به او تعزیت بگویی، منزل خود را از منزل وی بلندتر نسازی که باد را به‌سوی او ببندی و او را به بوی دیگت اذیت نکنی مگر اینکه از آن برای او بفرستی»[1]. هیثمی (165/8) می‏گوید: در این ابوبکر هذلی آمده و ضعیف می‏باشد. و این را بیهقی در شعب الایمان از معاویه  رضی الله عنه  به مانند آن روایت نموده، مگر در روایت وی آمده است: «و اگر برهنه شد وی را بپوشانی»، چنان که در الکنز (44/5) آمده است.

قصه عبداللَّه بن سلام با همسایه‏اش که وى را اذیت مى‏نمود

ابونعیم در المعرفه از محمد بن عبداللَّه بن سلام  رضی الله عنه  روایت نموده که: وی نزد پیامبر خدا  صل الله علیه و آله و سلم  آمد و گفت: همسایه‏ام مرا اذیت نموده است، پیامبر  صل الله علیه و آله و سلم  گفت: «صبر کن»، باز برای دومین بار نزد وی آمد و گفت: همسایه‏ام مرا اذیت کرده است، پیامبر  صل الله علیه و آله و سلم  گفت: «صبر کن»، باز برای بار سوم آمد و گفت: همسایه‏ام مرا اذیت نموده است، پیامبر  صل الله علیه و آله و سلم  فرمود: «به‌سوی متاع[2] خود رفته و آن را در کوچه بینداز، و وقتی کسی نزدت آمد بگو: همسایه‏ام مرا اذیت نموده است، به این صورت لعنت بر وی متحقق می‏گردد. کسی که به خدا و روز آخرت ایمان دارد، باید همسایه خود را عزت کند، و کسی که به خدا و روز آخرت ایمان دارد، باید مهمان خود را عزت نماید، و کسی که به خدا و روز آخرت ایمان دارد، سخن خیر بگوید، یا خاموش باشد»[3].

پیامبر  صل الله علیه و آله و سلم  کسى را که همسایه خود را اذیت نموده باشد از همراهى‏اش در یکى از غزوات نهى مى‏نماید

طبرانی در الأوسط از عبداللَّه بن عمر  رضی الله عنهما  روایت نموده، که گفت: پیامبر خدا  صل الله علیه و آله و سلم  برای غزوه‏ای بیرون رفت و گفت: «امروز کسی که همسایه خود را اذیت نموده باشد ما را همراهی نکند»، مردی از قوم گفت: من در کنار بوستان همسایه‏ام بول نمودم، گفت: «امروز ما را همراهی مکن»[4]. هیثمی (170/8) می‏گوید: در این یحیی بن عبدالحمید حمّانی آمده و ضعیف می‏باشد.

شدت حرمت زنا با زن همسایه و دزدى نمودن از وى

احمد و طبرانی ازمقداد بن اسود  رضی الله عنه  روایت نموده‏اند که گفت: رسول خدا  صل الله علیه و آله و سلم  به اصحاب خود گفت: «درباره زنا چه می‏گویید؟» گفتند: حرام است، خدا و رسولش آن راحرام گردانیده‏اند، و تا روز قیامت حرام است. می‏گوید: آن گاه پیامبر خدا  صل الله علیه و آله و سلم  به اصحاب خود فرمود: «اگر انسان با ده زن زنا کند، از زنا به زن همسایه‏اش بر وی آسانتر است»[5]، می‏گوید: پیامبر  صل الله علیه و آله و سلم  بعد از آن گفت: «درباره سرقت چه می‏گویید؟» گفتند: خدا و رسولش آن را حرام نموده‏اند، بنابراین آن حرام است، گفت: «اگر انسان از ده خانه سرقت نماید، از سرقت نمودن از همسایه بر وی آسانتر است»[6]. هیثمی (168/8) می‏گوید: این را احمد و طبرانی در الکبیر و الأوسط روایت نموده‏اند، و رجال آن ثقه‏اند.

حدیث ابوذر که: خداوند سه تن را دوست مى‏دارد و سه تن را بد مى‏بیند

احمد و طبرانی که لفظ از طبرانی است از مطرب بن عبداللَّه  رضی الله عنه  روایت نموده‏اند که گفت: از ابوذر حدیثی به من می‏رسید، و علاقه‏مند بودم تا وی را ملاقات کنم، بعد با وی ملاقات نمودم و گفتم: ای ابوذر، حدیثت به من می‏رسید و علاقمند بودم تا تو را ملاقات کنم، گفت: آه، چقدر خوب[7] ! حالا که مرا ملاقات نمودی آن را در میان بگذار. گفتم: حدیثی به من رسیده، که رسول خدا  صل الله علیه و آله و سلم  آن را برایت گفته است: «خداوند  جل جلاله سه تن را دوست می‏دارد، و سه تن را بد می‏بیند»، گفت: درباره خود فکر نمی‏کنم که بر پیامبر خدا  صل الله علیه و آله و سلم  دروغ بگویم. می‏گوید: گفتم: این سه تن که خداوند  جل جلاله آن‏ها را دوست می‏دارد کی‏اند؟ گفت: «مردی که در راه خدا با صبر و نیت ثواب جنگید، تا اینکه به قتل رسید»، و این را شما نزدتان در کتاب خداوند  جل جلاله می‏یابید، بعد از آن تلاوت نمود:

﴿إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلَّذِينَ يُقَٰتِلُونَ فِي سَبِيلِهِۦ صَفّٗا كَأَنَّهُم بُنۡيَٰنٞ مَّرۡصُوصٞ ٤ [الصف: 4].

ترجمه: «خداوند کسانی را دوست می‏دارد، که در راه او همچون بنیان آهنین پیکار می‏کنند».

گفتم: و دیگر کی؟ گفت: «مردی که همسایه بدی دارد، و او را اذیت می‏نماید، و او بر اذیت وی صبر می‏کند تا اینکه خداوند چاره وی را از طرف او به زندگی با مرگ نماید»... و حدیث را متذکر شده[8]. هیثمی (171/8) می‏گوید: اسناد طبرانی و یکی از اسنادهای احمد رجال‌شان رجال صحیح‌اند، و این را نسائی و غیر وی بدون ذکر همسایه روایت نموده‏اند. ابن المبارک، ابوعبید در الغریب، خرائطی و عبدالرزاق از عبدالرحمن بن قاسم و او از پدرش روایت نموده‏اند که: ابوبکر در حالی از نزد عبدالرحمن بن ابی بکر  رضی الله عنهما  عبور نمود، که وی با یکی از همسایه‏های خود در ستیز و مخاصمه بود، ابوبکر گفت: با همسایه ات مخاصمه مکن، چون این باقی می‏ماند و مردم می‏روند. این چنین در الکنز (44/5) آمده است.



[1]- ضعیف. طبرانی در الکبیر (19/ 419) ضعیف الجامع (2728) و المجمع (8/ 165).

[2]- هدف وسایل و اسباب منزل است، و از همین حدیث میتوانیم اهمیت رأی عمومی مردم، و توجه و عنایت پیامبر  صل الله علیه و آله و سلم  را به آن به درستی درک کنیم، موضوعی که در جهان کنونی از اهمیت به سزایی برخوردار است. م.

[3]- این چنین در الکنز (44/5) آمده است.

[4]- ضعیف. طبرانی در الاوسط (1479) در سند آن یحیی بن عبدالحمید الحمانی ضعیف است چنانکه هیثمی (8/ 170) می­گوید.

[5]- یعنی گناه زنا با زن همسایه از زنا نمودن با ده زن دیگر زیادتر، و عذاب آن شدیدتر است. م.

[6]- صحیح. احمد (6/ 8) بخاری در ادب المفرد (103) و تاریخ کبیر (8/ 54) و آلبانی آن را صحیح دانسته است. نگا: صحیح الجامع (5043) و الضعیفة (65).

[7]- در نص: «لله تبارک و تعالی ابوک!» آمده و این کلامی است که در وقت توصیف و تعجب از یک شخص گفته می‏شود و معنای تحت اللفظی آن مراد نمی‏باشد بلکه مرادش چنین است: چقدر شخص خوب و انسان خوب هستی. م.

[8]- صحیح. احمد (5/ 153) طبرانی (2/ 161) حاکم (2/ 89) آلبانی آن را در صحیح الترغیب (1791) و (2569) و الصحیحة (65) صحیح دانسته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...