توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۲ آبان ۵, جمعه

تقوى

 

تقوى

سخن گفتن على  رضی الله عنه  با اهل قبور و قول وى درباره تقوى

دینوری و ابن عساکر از کمیل بن زیاد روایت نموده‏اند که گفت: با علی بن ابی طالب  رضی الله عنه  بیرون رفتم، هنگامی که به صحرا رسید، به طرف قبرستان رو کرد و گفت: ای اهل قبور، ای اهل خاکسار شدن و کهنه شدن، ای اهل وحشت، خبر نزد شما چیست؟ خبر نزد ما این است که اموال تقسیم شدندو اولاد یتیم گردیدند، و شوهرها تغییر یافتند، این خبر نزد ماست، خبر نزد شما چیست؟ بعد از آن به من رو کرد و گفت: ای کمیل اگر برای آنان به جواب دادن اجازه داده شود می‏گویند: بهترین توشه تقوی است. بعد گریه نمود و گفت: ای کمیل، قبر صندوق عمل است، و هنگام مرگ برایت معلوم می‏شود[1]. و ابونعیم در الحلیه و ابن عساکر از قیس بن ابی حازم روایت نموده‏اند که گفت: علی  رضی الله عنه  گفت: باید توجه‏تان به قبول شدن عمل [نزد خدا] زیادتر از توجه‏تان به تقوی باشد، چون عملی که توأم با تقوی باشد هرگز کم نمی‏گردد، و عمل که قبول شده باشد چگونه کم گردد؟! و نزد ابونعیم در الحلیه و ابن ابی الدنیا از عبد خیر رضی الله عنه  روایت است که گفت: علی  رضی الله عنه  فرمود: عملی با تقوی کم نمی‏گردد، و چیزی که قبول می‏شود چگونه کم گردد؟[2].

اقوال ابن مسعود، ابودرداء و ابى بن کعب درباره تقوى

یعقوب بن سفیان و ابن عساکر از ابن مسعود  رضی الله عنه  روایت نموده‏اند که گفت: اینکه بدانم خداوند عملی را از من قبول می‏کند، از اینکه به پری زمین برایم طلا باشد نزدیم پسندیده‏تر است[3]. و ابونعیم[4] از ابودرداء  رضی الله عنه  روایت نموده، که گفت: چقدر نیکوست، خواب زیرکان و افطار آنان!! چگونه بر بیدار خوابی احمقان و روزه آنان عیب می‏گیرند، و مثقال ذره‏ای از نیکی صاحب تقوی و یقین از عبادت مغروران که به اندازه کوه‏ها باشد بزرگتر، افضل‏تر و راجح‏تر است. و نزد ابن ابی حاتم از ابودرداء روایت است که گفت: اینکه با تقوا گردم که خداوند یک نمازم را قبول نموده است، از دنیا و آنچه در آن است برایم محبوب‏تر است، خداوند می‏گوید:

﴿يَتَقَبَّلُ ٱللَّهُ مِنَ ٱلۡمُتَّقِينَ [المائدة: 27].

ترجمه: «اللَّه فقط از پرهیزگاران قبول می‏کند».

چنانکه در تفسیر ابن کثیر[5] آمده است و ابن عساکر از ابی بن کعب  رضی الله عنه  روایت نموده، که گفت: هر یک از شما که چیزی را برای [رضای ]خدا ترک کند، خداوند بهتر از آن را از طریقی که وی گمان نمی‏کند به او می‏دهد، و اگر آن را از جایی به دست می‏آورد که نمی‏داند، و [بر حلال و حرام بودنش] پروایی نداشته باشد، خداوند چیز شدیدتر از آن بر سر او از جایی می‏آورد که گمانش را نمی‏نمود[6].



[1]- این چنین در الکنز (142/2) آمده است.

[2]- این چنین در الکنز (142/2) آمده است.

[3]- این چنین در الکز (142/2) آمده است.

[4]- الحلیه 211/1).

[5]- 43/2.

[6]- این چنین در الکنز (142/2).

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...