توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۲ آبان ۵, جمعه

سخن سخن سيدنا محمد پيامبر خدا صل الله علیه و آله و سلم

 

سخن سخن سيدنا محمد پيامبر خدا  صل الله علیه و آله و سلم

وصف صحابه از سخن گفتن پیامبر  صل الله علیه و آله و سلم

بخاری از عایشه  رضی الله عنها  روایت نموده که: پیامبر خدا  صل الله علیه و آله و سلم  چنان سخن می‏گفت، که اگر شمارش گری آن را می‏شمرد، می‏توانست آن را بشمرد[1]. و نزد وی همچنان از عایشه  رضی الله عنها  روایت است که گفت: آیا تو را در شگفت نیندازم، ابوفلان آمد و در پهلوی حجره من نشست، و از پیامبر خدا  صل الله علیه و آله و سلم  صحبت می‏کرد، و آن را به من می‏شنوانید، و من نماز می‏گزاردم، ولی قبل از این که نماز خود را تمام کنم برخاست، و اگر وی را در می‏یافتم، بر وی رد می‏نمودم که پیامبر خدا  صل الله علیه و آله و سلم  چون شما شتابزده سخن نمی‏گفت[2]. این را احمد، مسلم و ابوداود نیز روایت نموده‏اند، و در روایت ایشان آمده است: آیا تو را در مورد ابوهریره  رضی الله عنه  در تعجب نیندازم... و مانند آن را متذکر شده است. و نزد احمد از عایشه  رضی الله عنها  روایت است که گفت: سخن پیامبر  صل الله علیه و آله و سلم  واضح و روشن بود، و هرکس آن را می‏فهمید، و به شتاب حرف نمی‏زد[3]. این را ابوداود هم روایت کرده است. و نزد ابویعلی از جابر یا ابن عمر  رضی الله عنهم  روایت است که گفت: در کلام پیامبر  صل الله علیه و آله و سلم  سکون یا آرامش وجود داشت[4]-[5]. و نزد احمد از انس  رضی الله عنه  روایت است که: وقتی پیامبرخدا  صل الله علیه و آله و سلم  سخن می‏گفت آن را سه مرتبه تکرار می‏نمود، و وقتی نزد قومی می‏آمد، سه مرتبه بر آن‏ها سلام می‏داد[6]. این را بخاری نیز روایت نموده است. و نزد احمد از ثمامه بن انس روایت است که: انس وقتی سخن می‏گفت، آن را سه مرتبه می‏گفت، و متذکر می‏گردید که پیامبر  صل الله علیه و آله و سلم  وقتی سخن می‏گفت، آن را سه مرتبه می‏گفت، و سه بار اجازه می‏خواست. و نزد ترمذی از ثمامه از انس  رضی الله عنه  روایت است که: پیامبر  صل الله علیه و آله و سلم  وقتی سخن می‏گفت، همان کلمه را سه مرتبه تکرار می‏نمود، تا از وی دانسته شود[7]. بعد از آن ترمذی گفته است: حسن، صحیح و غریب است. و نزد احمد از ابوهریره  رضی الله عنه  روایت است که گفت: از پیامبر خدا  صل الله علیه و آله و سلم  شنیدم که می‏گفت: «با کلام جامع مبعوث شدم، و به رعب نصرت داده شدم، و در حالی که در خواب بودم کلیدهای خزانه‏های زمین برای من آورده شد، و در دستم گذاشته شد»[8].

این چنین این را بخاری روایت نموده است. و نزد ابن اسحاق از عبداللَّه بن سلام  رضی الله عنه  روایت است که گفت: رسول خدا  صل الله علیه و آله و سلم  وقتی که می‏نشست زیاد صحبت می‏نمود و چشم خود را به طرف آسمان بلند نمی‏کرد[9]. این چنین این را ابوداود در کتاب الأدب از حدیث ابن اسحاق روایت نموده است. این چنین در البدایه (40/6 و 41) آمده است.

پشیمانى و ندامت عمروبن عاص به سبب کثرت سؤالش از پیامبر  صل الله علیه و آله و سلم

ترمذی[10] از عمروبن‏عاص  رضی الله عنه  روایت نموده، که گفت: پیامبر خدا  صل الله علیه و آله و سلم  در وقت صحبت خود به‌سوی شریرترین قوم به خاطر جلب وی متوجه می‏گردید، وی در وقت صحبت خود به‌سوی من نیز متوجه می‏شد، حتی [باری] گمان نمودم که من بهترین قوم هستم، و گفتم: ای پیامبر خدا من بهتر هستم یا ابوبکر؟ گفت: «ابوبکر»، گفتم: ای پیامبر خدا من بهتر هستم یا عمر؟ گفت: «عمر»، گفتم: ای پیامبر خدا من بهتر هستم یا عثمان؟ گفت: «عثمان»، و هنگامی که از پیامبر خدا  صل الله علیه و آله و سلم  سؤال نمودم به من راست گفت[11]، و دوست داشتم که از وی نمی‏پرسیدم[12]. طبرانی از وی به مانند این را روایت نموده، و اسناد آن، چنان که هیثمی (15/9) گفته، حسن است، و در صحیح بعضی آن را بدون سیاق وی متذکر شده است.



[1]- بخاری (3567) ابوداوود (3654).

[2]- بخاری (3568) مسلم (2493).

[3]- صحیح. احمد (6/ 138) ابوداوود (3655) آلبانی آن را صحیح دانسته است.

[4]- در نص «ترتیل أوترسیل» استعمال شده، که معانی وسیعی را در بر می‏گیرد، و در مجموع می‏توان گفت: سخن را آراسته، آشکار، بدون تکلف، زیبا و ساده می‏گفت. م.

[5]- حسن. ابوداوود (4838) آلبانی آن را حسن دانسته است.

[6]- احمد (3/ 213) بخاری (95).

[7]- صحیح. ترمذی (3640) آلبانی آن را صحیح دانسته است.

[8]- صحیح. احمد (2/ 264، 455) بخاری (2977).

[9]- ضعیف. ابوداوود (4837) آلبانی آن را ضعیف دانسته است.

[10]- الشمائل (ص25).

[11]- در نص آمده: «فصدقنی»، «برایم راست گفت»، و در المجمع آمده: «فصدّعنی»، «از من روی گردانید»، و این درست است. و معنای صورت اول چنین است: سخن حق را که ابوبکر و عمر... از من بهتر‌اند، برایم گفت. م.

[12]- ضعیف. ترمذی در شمائل (329) در سند آن محمد بن اسحاق است که مدلس است و اینجا به شنیدن (سماع) تصریح نکرده است. (با صیغه عن – از – روایت کرده است).

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...