بخاری و مسلم از ابوسعید خدری رضی الله عنه روایت نمودهاند که: مردی نزد رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم آمد و گفت: برادرم اسهال پیداه کرده است، گفت: «به او عسل بنوشان»، رفت و به او عسل نوشانید، بعد از آن آمد و گفت: ای پیامبر خدا، به او عسل نوشانیدم، ولی اسهالش بیشتر شد، فرمود: «برو به او عسل بنوشان»، رفت و به او عسل نوشانید، باز آمد و گفت: ای رسول خدا اسهالش را زیاد کرد، رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم فرمود: «خداوند راست گفته، و شکم برادرت دروغ گفته است، برو و به او عسل بنوشان»، باز رفت و به او عسل نوشانید و او تندرست گردید[1]. این چنین در تفسیر ابن کثیر (575/2) آمده است.
قصه عبداللَّه بن مسعود با همسرش
احمد از زینب همسر عبداللَّه بن مسعود رضی الله عنه روایت نموده، که گفت: عبداللَّه وقتی از کار بر میگشت و به دروازه که میرسید، سینهاش را صاف مینمود و تفش را میانداخت، البته به خاطر کراهیت این که ناگهان بر ما وارد شود، و با موردی روبرو شود که بدش میآید، وی افزود: او روزی در حالی آمد و سینهاش را صاف نمود، که پیره زنی نزدم بود و با دعای خویش تب مرا درمان میکرد؛ آن گاه وی را زیر تخت پنهان نمودم، میگوید: وی داخل شد و در پهلویم نشست، و در گردنم رشتهای را دید، گفت: این رشته چیست؟ میگوید: گفتم: نخی است که در آن برایم افسون شده است، وی آن را گرفت و پاره کرد و بعد از آن گفت: خانوادهی عبداللَّه از شرک بینیازاند، از رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم شنیدم که میگفت: «افسون مهره حفاظت از زخم چشم، و جادوی ایجاد محبت شرکاند»، میگوید: برایش گفتم: چرا این را میگویی، چشمم میپرید، نزد فلان یهودی رفتم او افسونش کرد، وقتی افسونش مینمود آرام میگردید؟ گفت: آن عمل شیطان بود، که آن را به دست خود فرو میکرد، و وقتی او افسونش میکرد، از آن دست باز میداشت. در صورتی که تو را کفایت میکند، که مثل گفته پیامبر صل الله علیه و آله و سلم را بگویی: «اذهب الباس رب الناس، اشف وأنت الشافی لا شفاء الا شفاؤك، شفاء لا یغادر سقما»، ترجمه: «پروردگار مردم درد را ببر، شفا نصیب گردان که تو شفا دهنده هستی، و شفایی جز شفای تو نیست، شفایی که دردی را باقی نمیگذارد»[2]. این چنین در تفسیر ابن کثیر (494/2) آمده است.
قصه عبداللَّه بن رواحه با همسرش
دارقطنی (ص44) از عکرمه روایت نموده، که گفت: عبداللَّه بن رواحه رضی الله عنه پهلوی همسرش خوابیده بود، بعد بهسوی یکی از کنیزانش که در گوشه اتاق خوابیده بود رفت و با وی همبستر گردید. همسرش ترسید و او را در بسترش نیافت، آن گاه برخاست و بیرون آمد، او را در کنار کنیزش یافت، دوباره به خانه برگشت و کارد را برداشت و بیرون آمد. عبداللَّه فارغ شد و برخاست و با همسرش در حالی روبرو گردید، که کارد را در دست داشت، گفت: چه شده است؟ همسرش پاسخ داد: چه شده است، اگر تو را در همان جایی مییافتم که دیدمت، با این کارد به میان هر دو شانه ات میزدم! پرسید: مرا در کجا دیدی؟ پاسخ داد: تو را کناز کنیز دیدم، گفت: مرا ندیدهای، رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم ما را از این که قرآن را در حال جنابت بخوانیم نهی نموده است، گفت: پس بخوان، عبداللَّه گفت:
اتانا رسول الله يتلو كتابه |
|
كمـا لاح مشهور من
الفجر ساطع |
اتى بالـهدى
بعدالعمى فقلوبنا |
|
به موقنات آن ما قال
واقع |
يبيت يجافى جنبه عن
فراشه |
|
اذا استثقلت بالـمشركين
الـمضاجع |
همسرش گفت: به خدا ایمان آوردم، و چشم خویش را تکذیب نمودم، بعد از آن صبح عبداللَّه رضی الله عنه نزد رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم رفت، و به او خبر داد، و پیامبر صل الله علیه و آله و سلم خندید به اندازهای که دندانهای پسینش را دیدم. و همچنین دار قطنی (ص45) این را از طریق دیگری از عکرمه از ابن عباس رضی الله عنهم روایت نموده، که گفت: عبداللَّه بن رواحه رضی الله عنه داخل شد... و مانند آن را متذکر شده، و گفته: رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم از اینکه یکی از ما قرآن را در حال جنابت بخواند نهی نموده است[3]. در التعلیق المغنی (ص45) میگوید: در این سلمه بن وهرام آمده، ابن معین و ابوذرعه وی را ثقه دانستهاند، و ابوداود وی را ضعیف دانسته است.
قصه عمر رضی الله عنه با پیامبر صل الله علیه و آله و سلم در روز حدیبیه
بخاری در التفسیر از حبیب بن ابی ثابت روایت نموده، که گفت: نزد ابووائل آمدم تا در مورد (خوارج) از وی سئوال کنم. گفت: ما در صفّین بودیم، و مردی گفت: آیا آنانی را که بهسوی کتاب خدا فرا خوانده میشوند نمیبینی؟ علی بن ابی طالب رضی الله عنه گفت: بلی[4]، سهل بن حنیف رضی الله عنه گفت: خویشتن را متهم کنید! ما خود را در روز حدیبیه - صلحی که میان پیامبر صل الله علیه و آله و سلم و مشرکین صورت گرفت - در حالی دریافتیم، که اگر مجالی برای جنگ میدیدیم میجنگیدیم، و عمر رضی الله عنه آمد و گفت: آیا ما بر حق و آنان بر باطل نیستند؟ آیا کشتههای ما در جنت و کشتههای آنان در آتش نیستند؟ گفت: «بلی»، حضرت عمر افزود: پس چرا ذلت را در دینمان قبول میکنیم، در صورتی که خداوند در میان ما فیصله ننموده است بر میگردیم؟! پیامبر صل الله علیه و آله و سلم فرمود: «ای ابن الخطاب من رسول خدا هستم، و خداوند ابداً مرا ضایع نخواهد ساخت»، آن گاه خشمناک برگشت، و با بیصبری نزد ابوبکر رضی الله عنه آمد و گفت: ای ابوبکر آیا ما بر حق و آنان بر باطل نیستند؟ گفت: ای ابن خطاب، وی پیامبر خداست، و خداوند هرگز و ابداً او را ضایع نخواهد ساخت، و همین بود که سوره فتح نازل گردید[5]. این را بخاری در جاهای دیگری هم روایت نموده، و مسلم[6] و نسایی آن را از طرق دیگری از سهل بن حنیف روایت کردهاند، و در بعضی الفاظ آن آمده: ای مردم، نظر و رأی خویش را متهم کنید، و من خود را در روز ابوجندل در حالی دیدم که اگر قدرت میداشتم امر رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم را نمیپذیرفتم، بلکه آن را به طور حتم رد مینمودم، و در روایتی آمده: آن گاه سوره فتح نازل گردید، و رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم عمربن خطاب رضی الله عنه را طلب نمود و آن را برایش تلاوت نمود. این چنین در تفسیر ابن کثیر (200/4) آمده است.
کل این حدیث در باب دعوت بهسوی خدا، در قصه صلح حدیبیه به روایت بخاری از طریق مسوربن مخرمه رضی الله عنه و مروان گذشت و در آن آمده است که ابوجندل گفت: ای گروه مسلمانان، من در حالی که مسلمان شده، آمدهام، دوبار به طرف مشرکین برگردانیده میشوم؟! آیا آنچه را من دیدم نمیدانید - وی در راه خداوند جل جلاله عذاب سختی دیده بود - عمر رضی الله عنه میگوید: من در این هنگام نزد پیامبر صل الله علیه و آله و سلم آمده گفتم:آیا تو به حق، نبی خدا نیستی؟ گفت: «بلی [هستم]»، گفتم:آیا ما بر حق و دشمن ما بر باطل نیست؟ گفت: «بلی [هست]»، گفتم: پس با این وضع چرا ما خواری و ذلت را بر خود بخریم و در دینمان زیر بار ذلت برویم؟ گفت: «من رسول خدا هستم، و هرگز نافرمانی او را نخواهم کرد، و او نصرت دهنده من است». گفتم: آیا برای ما نمیگفتی که به خانه[7] خواهیم رفت و آن را طواف خواهیم نمود؟ گفت: «بلی، ولی من این را برایت گفته بودم که ما امسال آن را طواف خواهیم کرد؟» گفتم: نه، پیامبر صل الله علیه و آله و سلم فرمود: «تو بهسوی آن میآیی و آن را به طور حتم طواف میکنی». عمر رضی الله عنه میگوید، نزد ابوبکر رضی الله عنه آمده گفتم: ای ابوبکر، آیا این به حق پیامبر خدا نیست؟ گفت: بلی هست. گفتم:آیا ما بر حق و دشمن ما بر باطل نیست؟ گفت: بلی هست. عمر میگوید: گفتم: پس با این وضع چرا ما خواری را قبول کنیم و در دینمان زیر بار ذلت برویم؟! ابوبکر گفت: ای مرد، وی پیامبر خداست، و نافرمانی پروردگارش را نمیکند، و پروردگارش ناصر و یاور اوست، به امر وی چنگ زن و با او مخالفت مکن، چون به خدا سوگند، وی بر حق است. گفتم: آیا وی برای ما نمیگفت که ما به خانه میآییم و آن را طواف میکنیم؟ گفت: بلی، ولی آیا به تو گفته بود که امسال آن را طواف خواهی کرد؟ گفتم: نخیر. ابوبکر گفت: تو حتماً به کعبه میآیی، و آن را طواف میکنی. عمر رضی الله عنه میگوید: پس من به خاطر این رفتارم کارهای نیکی را انجام دادم[8].
خوشحال شدن پیامبر صل الله علیه و آله و سلم برای نازل شدن قرآن بر او به مغفرت و فتح، هنگام بازگشتن از حدیبیه
احمد از انس بن مالک رضی الله عنه روایت نموده، که گفت: برای پیامبر صل الله علیه و آله و سلم هنگام بازگشتش از حدیبیه این آیه نازل گردید:
﴿لِّيَغۡفِرَ لَكَ ٱللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنۢبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ﴾ [الفتح: 2].
ترجمه: «تا این کهاللَّه برای تو گناه گذشته و آیندهای تو را بیامرزد».
آن گاه پیامبر صل الله علیه و آله و سلم فرمود: «امشب برایم آیهای نازل شده، که از در روی زمین است، برایم محبوبتر است»، بعد از آن پیامبر صل الله علیه و آله و سلم آن را برایشان تلاوت نمود، و یاران گفتند: مبارک و گوارا باد بر تو ای نبی خدا، خداوند جل جلاله بیان نموده، که با تو چه میکند، ولی با ما چه معاملهای خواهد کرد. آنگاه بر او نازل گردید.
﴿لِّيُدۡخِلَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ وَٱلۡمُؤۡمِنَٰتِ جَنَّٰتٖ تَجۡرِي مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡهَٰرُ﴾ تا این که به این جا رسید ﴿فَوۡزًا عَظِيمٗا﴾ [الفتح: 5].
ترجمه: «تا مردان مؤمن و زنان مؤمن را در جنتهایی درآرد که در زیر درختان آن جویها در جریاناند... پیروزی بزرگ».
این را بخاری و مسلم[9] از انس، چنانکه در تفسیر ابن کثیر (183/4) آمده، نیز روایت کردهاند. و نزد ابن جریر (44/26) درباره این قول خداوند:
﴿إِنَّا فَتَحۡنَا لَكَ فَتۡحٗا مُّبِينٗا ١﴾ [الفتح: 1].
ترجمه: «ما برای تو پیروزی آشکاری فراهم ساختیم».
از انس رضی الله عنه روایت است که گفت: این برای پیامبر صل الله علیه و آله و سلم هنگام بازگشتش از حدیبیه، در حالی که از حج بازداشته شده بود نازل گردید، و او قربانیها را در حدیبیه با اصحابش، در حالی که همه را رنج و اندوه فرا گرفته بود ذبح نمود، و فرمود: «برایم آیهای نازل شده که از همهی دنیا برایم محبوبتر است»، و تلاوت نمود:
﴿إِنَّا فَتَحۡنَا لَكَ فَتۡحٗا مُّبِينٗا ١ لِّيَغۡفِرَ لَكَ ٱللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنۢبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ﴾ تا به این قول خداوند ﴿عَزِيزًا﴾ [الفتح:1-3].
ترجمه: «ما برای تو پیروزی آشکاری فراهم ساختیم. تا اللَّه برای تو گناه گذشته و آینده تو را بیامرزد... تواناست».
آن گاه اصحابش گفتند: گوارا باد برایت... مثل آن را ذکر نموده است.
و احمد از مجمع بن جاریه انصاری رضی الله عنه - وی یکی از قاریانی بود که قرآن را خوانده بودند - روایت نموده، که گفت: در حدیبیه حاضر بودیم، هنگامی که از آنجا برگشتیم، ناگهان متوجه شدیم که مردم شترها را تند میرانند، آن گاه مردم به همدیگر میگفتند: مردم را چه شده است؟ گفتند: برای رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم وحی نازل شده است، به سرعت با مردم بهسوی پیامبر خدا صل الله علیه و آله و سلم بیرون رفتیم، و متوجه شدیم که رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم در کراع غمیم[10] بر مرکبش سوار است، و مردم در اطرافش جمع شدهاند، و او برایشان تلاوت نمود: ﴿إِنَّا فَتَحۡنَا لَكَ فَتۡحٗا مُّبِينٗا ١﴾. میگوید: آن گاه مردی از یاران رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم گفت: ای رسول خدا،آیا این فتح است؟ فرمود: «آری، سوگند به ذاتی که جان محمد در دست اوست این فتح است»... و حدیث را متذکر شد[11]. این را ابوداود در الجهاد، چنانکه در تفسیر ابن کثیر (183/4) آمده، روایت کرده است. و بخاری از براء رضی الله عنه روایت نموده، که گفت: شما فتح مکه را فتح میشمرید... فتح مکه هم فتحی بود ولی ما بیعت رضوان در روز حدیبیه را فتح میشمریم[12]... و حدیث را متذکر شده، چنانکه در تفسیر ابن کثیر (182/4) آمده. این را ابن جریر هم در تفسیرش (44/26) از براء به مانند آن روایت نموده، و از جابر روایت نموده، که گفت: ما فقط روز حدیبیه را فتح میشمردیم.
قصه نیل مصر در زمان عمر رضی الله عنه
حافظ ابوالقاسم لالکائی در السنۀ از قیس بن حجاج از کسی که برایش حدیث بیان نموده، روایت کرده که گفت: هنگامی که مصر فتح گردید، اهل آن نزد عمروبن عاص رضی الله عنه که امیر آنجا بود در ماه بؤنه - یکی از ماههای عجم - آمدند، و گفتند: ای امیر، این نیل ما سنتی دارد که به غیر آن جریان پیدا نمیکند، پرسید: و آن چیست؟ گفتند: وقتی که دوازده شب از این ماه بگذرد، بهسوی دختر باکرهای میرویم که در میان والدینش است، و پدر و مادرش را راضی میسازیم، و بهترین زیورات و لباسش را بر تنش میکنیم، و بعد او را در نیل میاندازیم. عمرو به آنان گفت: این در اسلام نیست، اسلام هر آنچه را قبل از خودش بوده نابود میسازد، آن گاه آنان ماه بؤنه را اقامت گزیدند و نیل از جریان بازماند تا جایی که تصمیم گرفتند از آنجا کوچ کنند. آن گاه عمرو رضی الله عنه این مسئله را برای عمربن خطاب رضی الله عنه نوشت، و عمر برایش نوشت، تو در عمل خود به حق رسیدهای، من در داخل این نامهام، برگه کوچکی برایت فرستادهام، آن را در نیل انداز... و حدیث را چنانکه در باب تأییدات غیبی در تسخیر بحرها خواهد آمد دوباره میآوریم؛ و در آخر آن آمده: پس نوشته را در نیل انداخت، و آنان در روز شنبه در حالی صبح نمودند، که خداوند نیل را به ارتفاع شانزده گز فقط در یک شب به جریان آورده بود، و خداوند آن روش و سنت را از اهل مصر تا امروز قطع نمود[13]. چنانکه در تفسیر ابن کثیر (464/3) آمده. این را همچنان ابن عساکر، ابوالشیخ و غیر آنان روایت کردهاند.
داخل شدن علاء بن حضرمی با مسلمانان در دریا
ابونعیم در الحلیه (7/1) از سهم بن منجاب روایت نموده، که گفت: با علاء بن حضرمی رضی الله عنه به جنگ رفتیم، حرکت نمودیم تا اینکه به دارین[14] رسیدیم، و دریا در میان ما و آنان قرار داشت، آن گاه گفت: «يا عليم، يا حليم، يا على، يا عظيم، انا عبيدك، وفي سبيلك، نقاتل عدوك، اللهم فاجعل لنا اليهم سبيلا». ترجمه: «ای دانا، ای بردبار، ای بلند مرتبه، ای بزرگ، ما بندگان توییم، و در راه توییم، با دشمنت میجنگیم، بار خدایا، برای ما راهی بهسوی آنان بگردان». و با ما داخل بحر گردید، وقتی داخل شدیم، آب به نمدهای زین هایمان نمیرسید، بعد به سویآنان بیرون رفتیم. این را همچنان (8/1) از ابوهریره رضی الله عنه همانند آن روایت نموده، و افزوده است: هنگامی که ابن مکعبر - فرمانده کسری - ما را دید گفت: نه، به خدا سوگند با اینان نمیجنگیم!! بعد از آن درکشتی نشست و خود را به فارس رسانید[15]. و ابونعیم این را در الدلائل (ص208) از ابوهریره و طبرانی نیز از وی، و ابن ابی الدنیا از سهم بن منجاب و بیهقی از انس رضی الله عنه روایت نمودهاند، چنانکه احادیث اینان در تسخیر بحرها خواهد آمد، و احادیث عبور سعدبن ابی وقاص رضی الله عنه از دجله در روز قادسیه نیز خواهد آمد، که در آن قول حجربن عدی رضی الله عنه هم آمده است که: چه شما را از عبور نمودن بهسوی دشمنتان غیر از این آب اندک - یعنی دجله - بازمی دارد؟
﴿وَمَا كَانَ لِنَفۡسٍ أَن تَمُوتَ إِلَّا بِإِذۡنِ ٱللَّهِ كِتَٰبٗا مُّؤَجَّلٗا﴾ [آل عمران: 145].
ترجمه: «و هر نفس به حکم خدا، و در یک وقت نوشته شده و مقرر جان میدهد».
بعد از آن اسبش را داخل آب نمود، و هنگامی که وارد شد مردم نیز وارد گردیدند، وقتی دشمن ایشان را دید، گفتند: اینها همانند جنها هستند[16]، و فرار نمودند. ابن ابی حاتم این را از حبیب بن ظبیان روایت کرده است.
تمیم داری و دور کردن آتشی که در حره افتاده بود
ابونعیم در الدلائل (ص212) از معاویه بن حرمل روایت نموده است، و حدیث را متذکر شده و در آن آمده است: آتشی در حره افتاد، و عمر رضی الله عنه نزد تمیم رضی الله عنه آمد و گفت: بهسوی این آتش برو، گفت: ای امیرالمؤمنین من کیستم؟ و من چیستم؟ و تا آن وقت عمر رضی الله عنه اصرار ورزید که تمیم همراهش برخاست، میگوید: من نیز آن دو را دنبال نمودم و آنان بهسوی آتش به راه افتادند، در ادامه میگوید: و شروع نموده آن را این طور با دستش میراند، تا این که داخل دره شد و تمیم به دنبالش وارد گردید، عمر رضی الله عنه میگفت: کسی که دیده مانند کسی نیست که ندیده!!. این را بیهقی و بغوی، چنانکه در تأییدات غیبی در اطاعت آتش خواهد آمد، روایت نمودهاند.
آنچه را که پیامبر صل الله علیه و آله و سلم هنگام ضربه زدن به سنگ در روز خندق دید و بشارتش برای اصحابش
نسائی از ابوسکینه - مردی از بحرین - و او از مردی از اصحاب پیامبر صل الله علیه و آله و سلم روایت نموده، که گفت: هنگامی که رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم به حفر خندق امر نمود، سنگی در مسیرشان پدیدار گردید، و آنان را از کندن بازداشت، آن گاه پیامبر صل الله علیه و آله و سلم برخاست و کلنگ را گرفت و عبایش را در کنار خندق گذاشت و گفت:
﴿وَتَمَّتۡ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدۡقٗا وَعَدۡلٗاۚ لَّا مُبَدِّلَ لِكَلِمَٰتِهِۦۚ وَهُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡعَلِيمُ ١١٥﴾ [الانعام: 115].
ترجمه: «و سخن پروردگارت در راستی و انصاف تمام شد، و هیچ تبدیل کنندهای برای سخنان او نیست، و او شنوا و داناست».
آن گاه یک سوم سنگ افتاد و سلمان رضی الله عنه ایستاده بود و نگاه میکرد، و توأم با ضربه رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم برقی درخشید، برای بار دوم زد و گفت: ﴿وَتَمَّتۡ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدۡقٗا وَعَدۡلٗاۚ لَّا مُبَدِّلَ لِكَلِمَٰتِهِۦۚ وَهُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡعَلِيمُ ١١٥﴾. آن گاه یک سوم دیگر افتاد و برقی درخشید که سلمان آن را دید، باز برای بار سوم زد و گفت: ﴿وَتَمَّتۡ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدۡقٗا وَعَدۡلٗاۚ لَّا مُبَدِّلَ لِكَلِمَٰتِهِۦۚ وَهُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡعَلِيمُ ١١٥﴾. آن گاه ثلث باقی مانده افتاد. و رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم بیرون رفت و عبایش را برداشت و نشست. سلمان گفت: ای رسول خدا، تو را در وقت زدن دیدم، که هر ضربهای میزدی همراهش برقی میدرخشید، رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم فرمود: «ای سلمان آن رادیدی؟» گفت: آری سوگند به ذاتی که تو را به حق مبعوث نموده، ای رسول خدا. گفت: «من وقتی که ضربه اول را زدم، شهرهای کسری و اطراف آن و شهرهای زیادی برایم آشکار شد تا جایی که آن را به چشمم دیدم»، آن گاه یکی از اصحاب که نزدش حاضر بود به او گفت: ای رسول خدا، از خدا بخواه تا آن را برای ما فتح کند، و اولادشان را به غنیمت نصیب ما گرداند تا با دستهای خویش سرزمینهایشان را تخریب نماییم، و رسول خدا همان دعا را فرمود، افزود: «بعد از آن ضربه دوم را وارد آوردم، آن گاه شهرهای قیصر و اطراف آن برایم نمودار گردید تا جایی که آن را به چشمم دیدم». گفتند: ای رسول خدا، از خداوند بخواه تا آن را برای ما فتح کند، و اولادشان را به طور غنیمت نصیب ما گرداند تا با دستهای خویش سرزمینهایشان را تخریب کنیم، و رسول خدا دعا فرمود. بعد از آن گفت: «باز ضربه سوم را وارد آوردم، آن گاه شهرهای حبشه و قریههای اطراف آن برایم نمودار گردید، تا جایی که آن را به چشمم دیدم»، بعد از آن پیامبر خدا صل الله علیه و آله و سلم فرمود: «تا وقتی که حبشه شما را گذاشته است [و به شما تعرض ننموده است] شما نیز آنان را بگذارید، و تا وقتی که تُرک شما را ترک نمودهاند، شما نیز آنان را ترک کنید»، ابن کثیر در البدایه (102/4) میگوید: این چنین این را نسائی به شکل طولانی روایت نموده است، و ابوداود فقط این بخش آن را روایت کرده است: «تا وقتی که حبشیها شما را رها کردهاند شما نیز آنان را بگذارید، و تا وقتی که ترک شما را ترک نمودند ترک کنید»[17].
ابن جریر این را از عمرو بن عوف مزنی روایت نموده، و حدیثی را متذکر شده که در آن آمده: پیامبر صل الله علیه و آله و سلم آمد و کلنگ را از سلمان گرفت و به سنگ چنان ضربهای زد که آن را شکافت و از آن برقی درخشید که میان دو حرّه مدینه را روشن گردانید، انگار که آن برق چراغی در دل شب تاریکی بود، آن گاه رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم چون تکبیر فتح، تکبیر گفت: و مسلمانان هم تکبیر گفتند، باز آن را برای دومین بار زد و عین قضیه تکرار شد، باز آن را برای سومین بار زد و عین حادثه تکرار گردید، و آن را سلمان ومسلمانان برای رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم یادآور شدند، و او را از آن نور پرسیدند، گفت: «از برق اول برایم قصرهای حیره و شهرهای کسری روشن شد، انگار که آنها دندانهای سگان باشند، و جبریل به من خبر داد که امتم بر آنان غلبه پیدا خواهند کرد، و از برق دومی قصرهای سرخ از سرزمین روم روشن شد که گویی آنها دندانهای سگان باشند و جبرئیل به من خبر داد که امتم برآن غلبه پیدا میکند، و از سومی قصرهای صنعاء روشن شد، انگار که آنها دندانهای سگان باشند، و جبریل به من خبر داد که امتم بر آنان غلبه پیدا میکنند، بنابراین بشارت بادا برای تان»، و مسلمانان شادمان و خوشحال گردیده گفتند: الحمدلله، وعده راست است، میگوید: و هنگامی که احزاب آشکار گردیدند، مؤمنان گفتند:
﴿هَٰذَا مَا وَعَدَنَا ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ وَصَدَقَ ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥۚ وَمَا زَادَهُمۡ إِلَّآ إِيمَٰنٗا وَتَسۡلِيمٗا﴾ [الاحزاب: 22].
ترجمه: «این همان است که خداوند و پیامبر او به ما وعده دادهاند، و خدا و رسول او راست گفتهاند، و آن جز به ایمان و تسلیم ایشان نیفزود».
ومنافقان گفتند: او به شما خبر میدهد، که از یثرب قصرهای حیره و شهرهای کسری را میبیند، و آنها به وسیله شما فتح میشود، و شما اکنون خندق حفر میکنید و نمیتوانید به میدان بیرون روید؟! و درباره ایشان نازل گردید:
﴿وَإِذۡ يَقُولُ ٱلۡمُنَٰفِقُونَ وَٱلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٞ مَّا وَعَدَنَا ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥٓ إِلَّا غُرُورٗا ١٢﴾ [الاحزاب: 12].
ترجمه: «و آنگاه که منافقان و آنانی که در دلهایشان مرض است گفتند: خدا و رسول او برای ما جز فریب وعده نکردهاند»[18].
ابن کثیر در البدایه (100/4) میگوید: این حدیث غریب است.
و طبرانی در حدیث طویلی از ابن عباس رضی الله عنه ، چنانکه در تأییدات غیبی در برکت طعامشان در جنگها خواهد آمد، روایت نموده که: رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم فرمود: «به من اجازه دهید تا نخستین زننده آن من باشم»، گفت: «بسماللَّه»، و آن را زد یک سومش پاره شد و افتاد، آن گاه گفت: «اللَّه اکبر، قصرهای روم، سوگند به پروردگار کعبه»، بار دیگر زد و پاره شده افتاد، و گفت: «اللَّه اکبر، قصرهای فارس، سوگند به پروردگار کعبه»، آن گاه منافقان گفتند: ما برای نفسهای خویش خندق حفر میکنیم و او برایمان قصرهای فارس و روم را وعده میدهد؟![19]. هیثمی (132/6) میگوید: رجال آن رجال صحیحاند، غیر عبداللَّه بن احمد بن حنبل و نعیم عنبری، و آن دو ثقهاند.
خالد و نوشیدن زهر و سخن نصرانی درباره اصحاب
در تأییدات غیبی در رفتن اثر زهر، زهر نوشیدن خالد رضی الله عنه و این قولش خواهد آمد: هیچ نفسی هرگز تا رسیدن اجلش نمیمیرد، و این قول عمرو[20] هم خواهد آمد: به خدا سوگند، ای گروه عرب، مادامی که یکی از این قرن[21] در میانتان باشد، هر چه را بخواهید مالک میشوید. و همچنین این سخنش برای اهل حیره است: هرگز مانند امروز روی آوردن امری را بدین وضوح ندیدهام!!.
اقوال اصحاب رضی الله عنهم درباره این که پیروزی به تعداد نیست
در باره اسباب و انگیزههای پیروزی قول ثابت بن اقرم رضی الله عنه خواهد آمد: ای ابوهریره، انگار تو تعداد زیادی را میبینی؟! گفتم: آری، گفت: تو در بدر با ما نبودی، ما به کثرت پیروز نمیشویم. و قول خالد رضی الله عنه هنگامی که مردی به او گفت: رومیها چقدر زیاداند و مسلمانان چقدر اندک؟! گفت: رومیها چقدر اندکاند و مسلمانان چقدر زیاد؟! رزمندگان با مساعدت خداوند زیاد میشوند، و به یاری ندادن کم میگردند، نه به تعداد مردان. به خدا سوگند، دوست دارم که اشقر[22] از سایدگی سم پایش تندرست میبود، و آنان دو چندان میشدند. و هم چنین نامه ابوبکر رضی الله عنه برای عمروبن عاص رضی الله عنه اما بعد: نامه ات به من رسید، متذکر میشوی که رومیها به تعداد زیادی جمع شدهاند، ولی خداوند ما را همراه پیامبرش صل الله علیه و آله و سلم نه به کثرت عدد نصرت داد و نه به کثرت سربازان، و ما در حالی با پیامبر خدا صل الله علیه و آله و سلم غزا مینمودیم، که همراهمان جز دو اسب نبود، و ما شتران را به نوبت سوار میشدیم. در روز احد با پیامبر خدا صل الله علیه و آله و سلم بودیم، و همراهمان جز یک اسب نبود، که آن را رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم سوار میگردید، ولی خداوند ما را بر کسی که با ما مخالفت مینمود پیروز میگردانید و کمکمان میکرد.
و آنچه ابوبکر رضی الله عنه در راه اندازی ارتش اسامه رضی الله عنه انجام داد گذشت، آن هم در فرصتی که عربها بر وی از هر طرف شورش کردند، قاطبه عرب مرتد گردید و نفاق ظاهر شد، یهودیت و نصرانیت سربرآوردند و مسلمانان به سبب نبودن و از دست دادن پیامبرشان صل الله علیه و آله و سلم و کمی نیروی خودی و کثرت دشمن شان، چون گوسفندان باران زده در شب سرد بودند، بنابراین به ابوبکر عرض کردند که ارتش اسامه را نگه دارد، آن گاه ابوبکر - که مصممتر و قاطعتر بود - گفت: من ارتشی را که رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم روان کرده است نگه دارم؟! در این صورت بهکار بزرگی جرأت نمودهام!! سوگند به ذاتی که جانم در دست اوست، این که عربها بر من حمله آورند بهتر از آن است، که ارتشی را نگه دارم که رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم آن را روان نموده است!! ای اسامه با ارتشت به همان طرفی که به آن مأمور شدهای حرکت کن، و در همان جایی که رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم برایت در ناحیه فلسطین و بر اهل موته دستور داده است بجنگ، چون خداوند آنچه را میگذاری کفایت خواهد نمود. و همچنان قول عبداللَّه بن رواحه رضی الله عنه در روز مؤته که دویست هزار دشمن جمع شده بود گذشت [که گفت]: ای قوم، به خدا سوگند، آنچه را اکنون بد میپندارید، همان چیزی است که در طلب آن بیرون آمدهاید و آن: شهادت است، ما با مردم به عدد، قوت و کثرت نمیجنگیم، ما با آنها فقط به وسیله دینی میجنگیم که خداوند ما را به آن عزت بخشیده است، حرکت کنید، که جز یکی از این دو نیکی نیست: یا کامیابی یا شهادت. مردم گفتند: به خدا سوگند، ابن رواحه راست میگوید. و چه بسا قصههای اصحاب در این موضوع که در این کتاب پراکنده و نوشته شده است، و هم چنین در کتب احادیث، مغازی و سیر، که کتاب را به ذکر و تکرار آن طولانی نمیکنیم.
[1]- بخاری (5716) مسلم (7/ 22) احمد (3/ 19).
[2]- صحیح. احمد (1/ 381) ابوداوود (3883) حاکم (4/ 418) ابن حبان (1412) ابن ماجه (3530) نگا: الصحیحة (331).
[3]- ضعیف. داستان ابن رواحة با کنیز خود ضعیف است. ابن عساکر (12/ 158) در تاریخ دمشق و ذهبی در سیر اعلام النبلاء (3/ 49) مناوی در فیض القدیر (6/ 558) نووی در المجموع (2/ 183) می گوید: سند این داستان ضعیف و منقطع است.
[4]- مردی که حرف قبلی را با اقتباس از قرآن گفت، هدف جنگ را دارد، و برای علی میگوید: باید با اینها که باغیاند، و ما بر حق هستیم بجنگیم، و علی حرف او را تایید میکند، ولی سهل بن حنیف با تردید این گفتهها، و با اشاره به حالت مسلمانان در صلح حدیبیه، که آماده جنگ بودند، و پیامبر صل الله علیه و آله و سلم آن را قبول ننموده، و به صلح تن داد، مسلمانان را به صلح فرا میخواند، به اقتباس از تیسیرالقاری، بخش تفسیر سوره فتح. م.
[5]- بخاری (4844).
[6]- مسلم در کتاب الجهاد به شماره (94) احمد (3/ 486).
[7]- یعنی خانه خدا. م.
[8]- بخاری (2731، 2732) احمد (4/ 330).
[9]- بخاری (4172) احمد (3/ 197).
[10]- اسم جایی است در میان مکه و مدینه.
[11]- صحیح. احمد (3/ 42) ابوداوود (2736) و (3015) در آن یعقوب بن مجمع است که مقبول است چنانکه در التقریب آمده یعنی در صورت متابعه مگرنه خیر. حدیث را آلبانی ضعیف دانسته است.
[12]- بخاری (4150).
[13]- ضعیف. ابن عساکر در مختصر تاریخ دمشق (18/ 348، 349) و لالکائی در السنة. سند آن ضعیف است و در آن مجهولانی هستند.
[14]- جزیرهای است در خلیج فارس.
[15]- صحیح. نگا: معجزات النبی با تحقیق من. دارالغذ.
[16]- کلمه دیوان در حدیث، که به فارسی یعنی جن و پری.
[17]- صحیح. ابوداوود (4302) و بیهقی (9/ 176) نگا: الصحیحة (2/ 416) (772).
[18]- بسیار ضعیف. اگر موضوع نباشد. بیهقی در الدلائل (3/ 418-420) و حاکم (3/ 598).
[19]- صحیح. طبرانی در الکبیر (11/ 12052) ابن کثیر آن را در البدایة (7/ 450).
[20]- وی عمروبن عبدالمسیح از اهل حیره است.
[21]- یعنی اصحاب.
[22]- نام اسب خالد رضی الله عنه است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر