حركت نمودن از جاى خود براى مسلمان
حرکت پیامبر صل الله علیه و آله و سلم از جایش براى مرد مسلمانى که داخل مسجد شد
بیهقی و ابن عساکر از واثله بن خطاب قریشی رضی الله عنه روایت نمودهاند که گفت: مردی در حالی داخل مسجد شد، که پیامبر صل الله علیه و آله و سلم تنها آنجا بود، و برای آن مرد خود را از جای خود حرکت داد، به او گفته شد: ای رسول خدا، جا وسیع است، پیامبر صل الله علیه و آله و سلم به وی گفت: «برای یک مؤمن حق است که وقتی برادرش وی رادید، برای او خود را از جای خود حرکت دهد»[1]. این چنین در الکنز (55/5) آمده است. و نزد طبرانی از واثله - یعنی ابن اسقع - روایت است که گفت: مردی داخل مسجد شد و پیامبر صل الله علیه و آله و سلم تنها در مسجد قرار داشت، و برای وی خود را از جای خود حرکت داد، آن مرد گفت: ای پیامبر خدا، جا وسیع است، پیامبر صل الله علیه و آله و سلم فرمود: «برای یک مسلمان حق است»[2]. هیثمی (40/8) میگوید: رجال وی ثقهاند، مگر اینکه من برای ابوعمیر عیسی بن محمدبن نحاس، سماعی از ابواسود نیافتم، واللَّه اعلم. و در عزت و احترام اهل بیت گذشت که: ابوبکر رضی الله عنه برای علی بن ابی طالب رضی الله عنه جای گشود، و گفت: ای ابوالحسن اینجا، و او در میان پیامبر خدا صل الله علیه و آله و سلم و ابوبکر رضی الله عنه نشست.
عزت و احترام همنشین اقوال اصحاب رضی الله عنهم در این باره
بخاری[3] از کثیربن مره روایت نموده، که گفت: روز جمعه داخل مسجد شدم، و عوف بن مالک اشجعی را در مسجد در حلقهای نشسته یافتم که پاهای خود را پیش روی خوددراز نموده بود، هنگامی که مرا دید پاهای خود را جمع نمود به من گفت: میدانی که برای چه پاهایم را دراز نموده بودم؟ تا مرد صالحی بیاید و بنشیند[4]. و از محمدبن عبادبن جعفر روایت است که گفت: ابن عباس رضی الله عنهما فرمود: گرامیترین مردم برای من همنشینم است[5]. و از ابن ابی ملیکه از ابن عباس رضی الله عنهما روایت است که گفت: گرامیترین مردم برای من همنشینم است، و میخواهم وی ازگردنهای مردم بگذرد تا در پهلویم بنشیند.
قبول اعزاز مسلمان قصه على رضی الله عنه با دو مرد
ابن ابی شیبه و عبدالرزاق از ابوجعفر روایت نمودهاند که گفت: دو مرد نزد علی رضی الله عنه داخل شدند، و او برایشان بالشت انداخت، یکی از آنها بر باشت و دیگری بر زمین نشستند، علی رضی الله عنه به همان کسی که بر زمین نشسته بود گفت: برخیز و بر بالشت بنشین، چون از تکریم و اعزاز جز نادان سرباز نمیزند. عبدالرزاق میگوید: این مقطع است[6].
[1]- ضعیف. بیهقی در شعب. آلبانی آن را در «ضعیف الجامع» (1967) ضعیف دانسته است. همچینن المشکاة (4706).
[2]- ضعیف. طبرانی (22/ 95) سند آن منقطع است. نگا: المجمع (8/ 40).
[3]- الأدب (ص167).
[4]- حسن. بخاری در ادب المفرد (1147) آلبانی آن را حسن دانسته است.
[5]- صحیح. بخاری در ادب المفرد (1145).
[6]- این چنین در الکنز (55/5) آمده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر