توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۲ آبان ۵, جمعه

صبر: صبر بر همه امراض

 

صبر: صبر بر همه امراض

 صبر سیدنا محمد رسول خدا  صل الله علیه و آله و سلم  بر شدت تب

ابن ماجه، ابن ابی الدنیا و حاکم - لفظ از حاکم است، و گفته: به شرط مسلم صحیح می‏باشد، و شواهد زیادی هم دارد - از ابوسعید  رضی الله عنه  روایت نموده‏اند که: در حالی که پیامبر خدا  صل الله علیه و آله و سلم  تب داشت و چادری بر سرش قرار داشت، ابوسعید نزدش آمد و دست خود را بالای چادر گذاشت و گفت: ای رسول خدا، چقدر تب شدید داری؟! پاسخ داد: «ما همینطور هستیم، سختی و مشکلات بر ما تشدید می‏شود، و اجر برای مان مضاعف می‏گردد»، بعد از آن گفت: ای پیامبر خدا، کدام گروه مردم به سختی آزمایش می‏شوند؟ گفت: «انبیا»، پرسید: بعد از آنان کی؟ گفت: «علما»، پرسید: بعد از آنان کی؟ گفت: «صالحان، و [گاهی] یکی از ایشان به شپش مبتلا می‏شد، حتی که وی را می‏کشت، و یکی از ایشان به فقر گرفتار می‏گردید، حتی که جز عبایی را برای پوشیدن نمی‏یافت، ولی آنان به همان سختی، از خوشی شما به عطا، خوشحال‏تر می‏بودند»[1]. این چنین در الترغیب (243/5) آمده است، و این را بیهقی، چنانکه در الکنز (154/2) آمده، روایت کرده، و ابونعیم در الحلیه (370/1) مانند آن را روایت نموده است.

و بیهقی از ابوعبیده بن حذیفه[2]  رضی الله عنه  و او از عمه‏اش فاطمه  رضی الله عنها  روایت نموده، که گفت: در جمعی از زنان برای عیادت پیامبر خدا  صل الله علیه و آله و سلم  که تب او را گرفته بود آمدیم، وی دستور داد و مشک[3] آبی بر درختی آویزان شد، و بعد زیر آن بر پهلو خوابید و از آن بر سرش[4] قطره قطره آب می‏چکید، وی این کار را به خاطر شدت تبش نموده بود. گفتم: ای رسول خدا، اگر برای خداوند دعا کنی، تا این را از تو دور کند، [بهتر می‏شود]، گفت: «شدیدترین مردم در سختی و مصیبت انبیااند، بعد آنانی که در پی آنها قرار دارند، بعد آنانی که در پی آن‏ها قرار دارند و بعد آنانی که در پی آن‏ها قرار دارند»[5].

ابن سعد، حاکم و بیهقی از عایشه  رضی الله عنها  روایت نموده‏اند که: پیامبر خدا  صل الله علیه و آله و سلم  را دردی گرفت، و از آن شروع به شکایت و پهلو زدن در بستر نمود، عایشه  رضی الله عنها  به او گفت: اگر یکی از ما چنین می‏نمود بر وی خشم می‏گرفتی! پیامبر  صل الله علیه و آله و سلم  فرمود: «بر مؤمنین شدت و سختی می‏شود، و هر مؤمنی را که رنج خاری یا دردی برسد، خداوند به سبب آن یک خطای وی را محو، و یک درجه بلندش می‏کند»[6]. این چنین در الکنز (154/2) آمده، و احمد مانند این را روایت نموده، هیثمی (292/2) می‏گوید: رجال آن ثقه‏اند.



[1]- صحیح. ابن ماجه (424) حاکم (4/ 307) نگا: الصحیحة (144) احمد (3/ 94) صحیح الترغیب (3403).

[2]- حذیفه بن یمان.

[3]- در نص: «سقا» استعمال شده، که مشک، دلو و هر آنچه را که در آن آب یا نوشابه دیگر نهند معنی می‏دهد. م.

[4]- با اصلاح از پاورقی. م.

[5]- صحیح. احمد (6/ 369) حاکم (4/ 404) طبرانی (24/ 245) آلبانی آن را در صحیح الجامع (996) و الصحیحة (1165) صحیح دانسته است.

[6]- صحیح. احمد (3/ 316) ابویعلی (1892) ابن حبان (2935).

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...